בלכתך בדרך • כל המסלולים ברמת הגולן

    אתר קול חי No Comments on בלכתך בדרך • כל המסלולים ברמת הגולן
    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    תוסיפו קצת טבע לחיים.

    ימי "בין הזמנים" הם ימים של חום, לחות וגם זמן להתאווררות. רשות הטבע והגנים בשיתוף קול חי מציגים מגוון ענק של מסלולי הליכה מרתקים באיזור רמת הגולן. תיהנו.

    להנאתכם מצורפים מסלולי טיול של אתרי מים להפגת החום לצד מסלולים, אשר כולם מתאימים למשפחה החרדית המטיילת.

    צאו לטייל, אך עם "סוף מעשה במחשבה תחילה". חוויית הטיול בטבע היא נפלאה אך יכולה להיות גם מסוכנת. המציאות המצערת מלמדת כי רק בשנה האחרונה קיפחו את חייהם מטיילים עקב התייבשות, טביעה וקפיצה מצוקים.

    לפני יציאתכם לטיול התקשרו תמיד למוקד המידע של רשות הטבע והגנים – 3639* והתייעצו לגבי מסלול הטיול!

    טיילו בבטחה וחיזרו לשלום.

    הכניסה לבריכות מים בכל נחלי הגולן – שמורת יהודיה, נחל זויתן, נחל אל על, משושים וג'ילבון, מחייבת יכולת שחיי טובה. אסורה הכניסה למי שאינו יודע לשחות.

    אזור רמת הגולן

    אזור רמת הגולן בה נטייל משתרעת על שטח של כ – 1200 קמ"ר, מנחל סער שלמרגלות החרמון בצפון ועד נהר הירמוך בדרום, ומבקע ים המלח (הכינרת ועמק החולה) במערב עד ועד דרום סוריה במזרח.

    שני מסלולים מוצעים לכם באזור המותאמים למשפחה המטיילת: נחל זויתן עליון שבשמורת יהודייה (בתשלום) ונחל אל על, שמורת טבע פתוחה לקהל הרחב ללא תשלום.

    נחל זויתן ושמורת יהודייה ברמת הגולן
    נחל זוויתן הוא מהארוכים, המגוונים והיפים בנחלי הגולן. אורכו כ- 25 ק"מ, והוא זורם מצפון-מזרח לדרום-מערב, כמו שכניו היהודייה (מדרום) והמשושים (מצפון).

    איך מגיעים?
    נוסעים בכביש 87 העולה מצומת יהודייה או מכיוון קצרין בכביש 9088 בו פונים דרומה (ימינה) בצומת קצביה לכביש 87 עד הכניסה לשמורה.

    לפני שיורדים מהרכב חשוב להשאיר פתק על שעת יציאה לטיול, זמן חזרה משוער, יעד, שם וטלפון למקרה חירום.

    תחנות מידע של רשות הטבע והגנים פזורות בשטח וכן פקחיה – מומלץ להיוועץ בהם בכל עת.

    ומכאן לדרך:
    מסלולי הטיול בשמורה:
    מסלול מעגלי שייח חוסיין

    תחילת המסלול בשביל רחב המסומן בסימון שבילים כחול. בדרכינו נגלת לעיננו תצפית על יער יהודיה שבמרכז רמת הגולן. מרחוק נראה את הכנרת, נסתכל על הרי הגליל העליון והר כנען במערב ונראה אפילו את הארבל והר תבור שבגליל התחתון. נגיע לצומת שבילים, נבחר את השביל המסומן שחור שיוביל אותנו למעלה נחל זוויתן.

    זה הרגע להסביר. נחל זוויתן מבצע מספר פניות זוויתיות חדות ומכאן שמו. המים הזורמים בנחל כל ימות השנה שופעים בכמות מרשימה יותר בחורף ובאביב, אך גם עתה בקיץ שפע המים רב.
    נהלך במסלול ולפתע יתגלה לעיננו הנחל. לאחר חציית הנחל משתנה צבע סימון השבילים לאדום. אנו נמשיך במורד הזרם.

    נהנה בדרך מצמחית גדות עשירה המעטרת את ערוץ הנחל: הרדופים וערבות, קנה ופטל הם רק חלק מהמגוון הגדול.

    לאחר הליכה קצרה נגיע לאחת מנקודות השיא בנחל – צמד הבריכות ” המשושות “. צמד בריכות אלו המכונות גם "המשקפיים" חושפות את תופעת המשושים המאפיינת מקומות שונים בגולן. הבריכות עמוקות מאד ו.. רגע. רגע ועוד רגע לפני שקופצים למים.

    כאשר מגיעים אל המים הקרים (כן. הם קרים גם בקיץ) חשוב לזכור ולהקפיד לחכות מס' דקות לפני הכניסה למים כדי שהגוף יצנן את עצמו באופן טבעי.

    לאחר הליכה ממושכת טמפ' הגוף עולה והכניסה למים היא צניחה חדה בטמפ' שלעיתים גוררת תגובה קיצונית לגוף , לקשיי נשימה ולעיתים אפילו למוות.

    אל תקפצו למים! מתחת לפני המים יכולים להסתתר סלעים מסוכנים. ועד משהו. הכניסה למים עם בגדים כמוה כמשקולת על הצוואר והיא מהווה סכנת חיים! היכנסו רק בביגוד מתאים לשחייה.

    הליכה של מספר דקות וספות תוביל אותנו – למפל נחל זוויתן. המפל הגבוה בנחל נופל לבריכת מים מגובה של 18 מטר . לצד הבריכה , בריכת מים נוספת יפה ועמוקה. כבר אמרנו. לא יודעים את עומקם של המים? אל תקפצו! מתחת לפני המים יכולים להסתתר סלעים מסוכנים.

    לאחר התצפית אפשר לרדת לתחתית המפל במסלול המסומן כחול. הירידה אורכת כ – 14 דקות ובמהלכה נעזר בסולם ברזל.

    נחזור חזרה בשביל העולה מן הנחל, נמשיך עם סימון השבילים הכחול כחצי שעה עד לחניון בו השארנו את כלי הרכב. כאן מסתיים המסלול בנחל זה.

    מעט דרומה ואנו בדרכנו אל נחל אל על
    נחל אל על, ששמו בערבית "ואדי דופילה" (נחל ההרדופים), הוא נחל האיתן הדרומי ביותר בגולן. הנחל זורם בתוך שמורת הטבע "אל על", המשתרעת ממושב אליעד ועד למושב אבני איתן. הנחל עובר בשמורה בקניון עמוק ויוצר שני מפלים שלמרגלותיהם בריכת מים קרירים: "המפל הלבן" – מפל סלע גיר בגובה 14 מטרים, ו"המפל השחור" – מפל בזלתי המתנשא לגובה של 8 מטרים. מסלול ההליכה מתחיל במושב אליעד ומסתיים בחניון המפלים שליד אבני איתן. ההליכה היא בשביל לצד הנחל הזורם.

    איך מגיעים? נוסעים לכיוון מושב אליעד ומחנים את הרכב ברחבת החניה בכביש הגישה למושב. את המסלול מסיימים ב"חניון המפלים" בפאתי מושב אבני אי"תן. רצוי להשאיר רכב מאסף בנקודת הסיום מכיוון שהמסלול הוא חד -כיווני.

    לפני שיורדים מהרכב חשוב להשאיר פתק על שעת יציאה לטיול, זמן חזרה משוער, יעד, שם וטלפון למקרה חירום.

    מסלול ההליכה מתחיל במושב אליעד ומסתיים בחניון המפלים שליד אבני איתן, אורכו כ-5 קילומטרים, וההליכה מתבצעת בשביל לצד הנחל הזורם. מומלץ לטייל בנחל אל על בעיקר באביב כאשר הכל פורח או בקיץ כשאפשר לטבול בבריכות.

    המפל הלבן: יורדים לנחל לפי השילוט ומתקדמים בשביל המסומן באדום, העובר בתוך כרם זיתים ובין משוכות צבר, ומגיע לערוץ היורד מחורבות הכפר אל על. השביל עובר את הערוץ ומגיע לנקודת תצפית מרהיבה. הערוץ פוגש את נחל אל על במקום שבו הנחל יוצר "ברך" המשנה את כיוון הזרימה שלו מדרום-מערב לצפון-מערב. ממשיכים ללכת בשביל האדום סמוך לכרם זיתים ולאחר כ-500 מטרים יורדים במדרון סלע גיר לבן לעבר נחל אל על. כשהשביל מגיע סמוך למפל הלבן כדאי לסטות ממנו ולרדת בגרם מדרגות הבנוי מאדני רכבת אל מרגלות המפל, מהלך חמש דקות (סימון שקוף). המפל יוצר בריכה גדולה בקוטר של כ-20 מטרים, המוקפת בצומח נחלים עשיר.

    בבריכת המפל הלבן יש סכנה של נפילת אבנים. לצורך כך הוצב בשטח המסוכן שלט אזהרה שבאזורו אסור לשבת או לשהות.

    המפל השחור: חוזרים אל השביל המסומן באדום, הנמצא בראש המפל הלבן, וחוצים את האפיק. השביל עובר בצד הנחל, בסבך שיחי ההרדוף, ולאחר כ-500 מטרים השביל מטפס מעט וממשיך בגובה כמה מטרים מעל לערוץ עד שמתחלף הסלע הלבן בסלעי בזלת. בשלב הזה לא ממשיכים שמאלה, לגדה הצפונית של הנחל, אלא הולכים לפי הסימון ה"שקוף" (חסר צבע) אל המפל השחור. המפל נופל על סלעי בזלת ויוצר בריכה קטנה, מוקפת עצי דולב היוצרים פינת צל קרירה.

    בסיום הטיול חוזרים לשביל האדום האוגף את המפל מצפון, חוצים את האפיק הרדוד של הנחל, ומטפסים מעט (עלייה תלולה יחסית) אל חניון המפלים שבמושב אבני איתן.

    שימו לב!!
    האזור דליק מאוד במיוחד בחודשי הקיץ החמים והלינה בשטח אסורה.
    להתראות בטבע, רשות הטבע והגנים.
    למידע אודות מסלולים נוספים התקשרו לטל' 3639* או כנסו לאתר www.parks.org.il

    ביקור ברכס החרמון ונחל החזורי
    רכס החרמון משתרע על פני כ- 1000 קמ"ר, מתוכם 7% בלבד נמצאים בתחומי ישראל (מרבית שטחי הרכס נכללים בשטחי סוריה ולבנון). הרכס בנוי סלעי גיר מתקופת היורה, שאינה נחשפת כמעט בשאר אזורי הארץ. גובה הרכס 2814 מ' בסוריה, ואילו גובה הרכס בתחומי ישראל מגיע ל – 2224 מ' במצפה שלגים. החי והצומח באזור מושפעים מהגובה, ומהתנאים האקלימיים הייחודיים, כך שיש שונות בהרכב המינים בחלקיו השונים של הרכס.

    עקב הגובה הרב, פסגות ההר מושלגות מדי חורף, ויש בהן ריכוז חשוב של בעלי חיים וצמחים שאינם נראים בשום מקום אחר בתחומי ישראל.

    הנחיות לטיולים בשמורת טבע רכס החרמון:
    • בשמורת החרמון ישנם שמונה מסלולי טיול מסומנים. ההליכה ברובם מחייבת תאום עם
    חטיבת החרמון משום שהמסלולים עוברים בשטחי אש פעילים.
    • כל המסלולים הם למיטיבי לכת, יש לקחת בחשבון שבחלקם יש בעיות קליטה של מירב
    רשתות התקשורת.
    • בעונת הקיץ החרמון יובשני מאוד, חם וקרינת השמש חזקה. יש להיערך בהתאם. לאורך
    המסלולים אין נקודות בהן ניתן להצטייד במים.
    • מסלולי נחל גובתה ונחל חזורי ממוספרים לצד סימון השבילים, מומלץ לשים לב אליהן
    על מנת שתוכלו לציין את מיקומכם בשעת הצורך.
    • פרט למסלולים המפורטים, חל איסור מפורש על טיול והימצאות במקומות שונים בגזרת
    החרמון.

    רשימת המסלולים המאושרים לטיולים:
    1. ירוק הר חבושית – מחייב תאום בטחוני.
    2. שחור גבעות הקרב- (יש לעלות ברכבל של אתר החרמון, כרוך בתשלום).
    3. אדום הר כחל/ ציר 5 – מחייב תאום בטחוני.
    4. שחור הר סנאים- מחייב תאום בטחוני.
    5. שחור נחל גובתה.
    6. כחול נחל חזורי.
    7. אדום חזורי אנדרטת אגוז.
    8. ירוק שלוחת הבניאס. (כרוך בתשלום כניסה למבצר נמרוד).

    טלפון של חמ"ל חטיבת החרמון : 04-6966207

    מסלולי נחל שיאון והר דב סגורים והטיול בהם אסור ומסוכן.

    נקלעתם למצוקה בעת הטיול? חייגו 100 מהטלפון שברשותכם ומשטרת ישראל תפנה אליכם את גורם הסיוע המתאים. אם נתקלתם בחיית בר פצועה או במפגע בטיחותי, אנא דווחו על כך למוקד הסביבה – 24 שעות ביממה – 6911*
    נחל הג'ילבון
    הג'ילבון המכונה גם נחל דבורה הוא חלק משמורת טבע. כולל שני מפלי מים גבוהים חתורים בסלע הבזלת ושפע של צמחיית מים אופיינית הכוללת את שיחי הרדוף הנחלים, פטל קדוש, שיח אברהם, ערבה, קנה מצוי וטיון דביק ואחרים ההופכים בקיץ למראה משובב על רקע הצהוב היובשני שמסביב.
    איך מגיעים: מכביש 87 מגיעים לצומת בית צידה שם עולים בכביש 888 צפונה כ- שישה ק"מ עד הפניה לדרך עפר טובה שאורכה כשלושה ק"מ עד החניון.
    לפני שיורדים מהרכב חשוב להשאיר פתק על שעת יציאה לטיול, זמן חזרה משוער, יעד, שם וטלפון למקרה חירום.
    דרגת קושי: מטיבי לכת
    עונה מומלצת: כל השנה (למעט ימים גשומים בהם מסוכן לרדת לנחל)
    משך הטיול: המסלול הקצר (מעגלי)- כשעתיים, הארוך- כ- 5 שעות
    אורך המסלול: המסלול הקצר- כ- 3 ק"מ, הארוך- כ- 6 ק"מ
    סוף מסלול: מסלול הקצר-מומלץ להקפיץ רכב לחניון התחתון אשר נמצא בהמשך הדרך העפר המסומנת בסימון שבילים כחול.
    מסלול הארוך: מומלץ להקפיץ רכב לגשר הפקק (כביש מס' 918) בין סימני ק"מ 18-19 ולהתחבר לסימון שבילים האדום (7)
    המסלול הקצר: מסלול מעגלי בן 3 ק"מ הכולל הליכה לצד מים ולצד בריכות מים עמוקות.
    יוצאים ממגרש החניה ועוברים ליד בתיו של כפר סורי נטוש. סמוך לתצפית המפל השביל האדום נפגש עם שביל כחול המוביל לשרידי הכפר הערבי דבורה שנבנה על שרידי הישוב היהודי מתקופת התלמוד. (למעוניינים בביקור בכפר, יש לעלות ולרדת באותו השביל, מוסיף כ- שעה למסלול).
    מפל דבורה: מהתצפית ממשיכים על השביל המסומן אדום ויורדים בזהירות רבה בעזרת ידיות אחיזה אל הבריכה הצוננת שמתחת למפל. המים עמוקים וקרים, הכניסה למים מחייבת ידיעת שחייה. בהמשך המסלול, השביל האדום נפגש עם שביל כחול הפונה שמאלה ועולה אל לנקודת סיום המסלול בה נמצאים הרכבים. לפני שיוצאים מהנחל כדאי ללכת עוד כ- 100 מטרים מערבה בשביל האדום לנקודת תצפית על מפל גילבון. מפל גילבון: גובהו כ-41 מטרים. ולמרגלותיו בריכה קרירה ומרעננת.

    המסלול הארוך (המשכו של המסלול הקצר): לתחתית מפל גילבון ולהמשך המסלול הארוך יש להמשיך על השביל המסומן אדום. השביל היורד לכיוון המפל – צר יש ללכת בזהירות!
    ממשיכים מהמפל בדרך המסומנת אדום, מערבה אל עמק החולה הנפרש ממול.
    אזהרה! באזור שטחים החשודים במיקוש, אין לרדת מהשביל המסומן, ואין לחצות גדרות.
    לאחר כברת דרך נגיע אל בריכת הקצינים של ג'לבינה . הבריכה הוקמה ע"י הסורים. מכאן הדרך יורדת ומגיעה לשרידי טחנת קמח מרשימה. המשך השביל מוביל לדרך הרכב דרך עד גשר הפקק. המסלול הארוך אינו מומלץ בעומס חום.

    המסלול הארוך סגור למטיילים.

    הוראות בטיחות:
    • אסור לסטות מהשבילים המסומנים, וגם בשביל מסומן יש ללכת בזהירות.
    • יש להצטייד בכובע, בנעלי הליכה ובמים (3-4 ליטר לאדם).
    • אין לשתות ממי הנחל!
    • אנא, שמרו על הניקיון – קחו עמכם את האשפה.
    • אל תפגעו בחי, בצומח ובדומם.
    • הלינה בשטח השמורה אסורה בהחלט!
    • אין להבעיר אש בשמורה.
    • הרחצה בברכות על אחריות המטייל. הקפיצה לברכות אסורה בתכלית!



    0 תגובות